De toekomst van ticketing

Waar gaan we toch naar toe met ticketing? Dat is een vraag die niet alleen relevant is bij live-entertainment, maar ook andere branches zoals het openbaar vervoer. De opvattingen hierover lopen uiteen en bedrijven kiezen logischerwijs hun eigen weg. Soms samen, soms alleen.

Ticketing, een eeuwenoud concept

Voordat we in gaan op de toekomst moeten we goed begrijpen wat een ticket eigenlijk echt is en hoe het zich ontwikkeld heeft. Een ticket dateert al uit de begintijden van de romeinen en wellicht nog ouder. In feite is een ticket een toegangsrecht dat verkregen wordt van een bepaalde organisatie, die daarmee jou het bezoekrecht verleent. Zo heeft een ticket een waarde die zich door de jaren heen heeft geëvalueerd van een muntstuk tot aan een PDF met een barcode op in je mail of als RFID-bandje om je pols.

Bekende problemen

Het namaken van een ticket is met technologie steeds eenvoudiger geworden. Dit komt doordat het bezoekrecht vrijwel altijd lokaal op de ticket staat opgeslagen en vaak wordt geuit als een QR-code. Het is feitelijk een statische foto, die per definitie na te maken en te vervalsen is. Dit levert bekende problemen op als ticketfraude en uitbuiting, maar ook problemen die voor een bezoeker minder snel merkbaar zijn of zelfs helemaal niet.

Geïnspireerd op biometrie

Binnenkomen door enkel een camera in te kijken? Dat zie je vooral in films, series en soms al in de praktijk op het vliegveld of in bepaalde Chinese steden. Het zal ooit een standaard gaan worden, alleen zullen we in het westen eerst de bijbehorende privacyvraagstukken moeten overwinnen. Wel is de methodiek van biometrie erg interessant, want feitelijk wordt een ticket afgesplitst in een toegangsbewijs en een toegangsrecht. Het toegangsbewijs is een token die het toegangsrecht representeert en in tegenstelling tot een huidige ticket, dit ook los van elkaar getrokken kan worden. Het toegangsbewijs uit zich in een token of je gezicht bij biometrie en het toegangsrecht is een afspraak die in een database staat. Doordat het in een database staat, kan het dus ook volledig gereguleerd worden. Technologie controleert of het toegangsbewijs bij een toegangsrecht hoort, dat noemen we account-based ticketing (ABT).

Centraal of decentrale databases

Tegenwoordig bestaan er blockchain gebaseerde ticketsystemen, die het toegangsrecht opslaan in een decentraal database. Maar voegt dit echt waarde toe? Daar zijn de meningen over verdeeld. Wel is het zo dat een gedecentraliseerd database het beste tot zijn recht komt, wanneer er geen eigenaar is van zo’n dergelijke database en iedereen hierin mag kijken. Zolang er niet aan die voorwaardes voldaan wordt en de daadwerkelijke toegevoegde waarde ervan in de praktijk niet merkbaar is, dan is het wellicht goedkoper en praktisch makkelijker om het centraal op te gaan slaan.

Tokens als toegangsbewijs

Een token kan zich uiten in verschillende vormen, objecten of een reeks willekeurige letters en cijfers. In de toekomst zal het hoogstwaarschijnlijk mogelijk zijn om met verschillende tokens je toegangsrecht te kunnen verkrijgen. Een logische drager van het token is de mobiele telefoon, die vrijwel iedereen in Nederland bezit. Daarmee worden ook talloze andere opties mogelijk die met bijvoorbeeld alleen met een ring of een armband niet mogelijk zijn.

Hoe wordt de toekomst van ticketing voor jouw organisatie en bezoekers?

Spelen er grote belangen en wil je klaar zijn voor de toekomst? Dan is een account-based ticketsysteem een logische keus. De transitie naar ABT zul je geleidelijk moeten uitvoeren, om iedereen te laten wennen, dus kunnen deze beide systemen voor een bepaalde periode prima naast elkaar leven. Afhankelijk hoe je de token wilt inzetten, kies je waarschijnlijk voor een smartphone. Dit vanwege de eenvoud en de meeste Nederlanders er eentje bezitten.