Interoperabel reizen met beveiligd ticket op je smartphone

Maak het je reiziger echt makkelijk

Ticketguard wil dat iedereen makkelijk kan reizen met het openbaar vervoer. Dat mensen moeiteloos gebruik kunnen maken van meerdere aanbieders en diensten op één ticket. De reiziger koopt een kaartje om van Maastricht naar Alkmaar te reizen. Hij kan in elke bus, trein of tram van elke aangesloten vervoerder stappen om daar zo snel en handig mogelijk te komen. Het ticket staat als token op zijn smartphone. Het is alleen door hem te ontsluiten, want het is beveiligd.

Zo werkt Ticketguard voor de consument

Maaike wil met de NS van Leiden naar Hilversum. Ze gaat naar de website en vult haar reisbestemming in. Ze gaat naar de planner en kiest vervolgens voor ‘kaartje kopen’. In plaats van het bekende e-ticket kiest ze voor TigerID. Daardoor hoeft ze geen persoonsgegevens in te vullen. Het systeem vraagt haar om het traject verder op haar telefoon af te wikkelen. Daarvoor heeft Maaike de NS-app nodig. Ze doorloopt het betaaltraject en heeft na betaling het ticket op haar telefoon staan.

In de trein scant de conducteur de barcode. De code refereert aan Maaikes account in de cloud, en daar staat een treinticket op een bepaalde datum en tijd geregistreerd. De conducteur ziet meteen dat Maaike inderdaad een kaartje heeft gekocht.

Gebruik je eigen app en website

Om een treinticket te kopen, heb je de NS-app nodig. Als ticketing-organisatie kun je de plug-in gewoon gebruiken voor verkoop via je eigen app of website.

Internationaal interoperabel reizen

Wat Ticketguard betreft, kan de reis ook verder gaan. Bijvoorbeeld van Maastricht naar een buitenwijk van Helsinki. De reiziger koopt op dezelfde eenvoudige manier één ticket voor de hele reis. Hij stapt in Maastricht op de bus naar het station. Daarna neemt hij de trein naar het dichtstbijzijnde vliegveld dat een lijndienst naar Helsinki aanbiedt. Hij pakt het vliegtuig naar Helsinki. Daar aangekomen gaat er nog een bus naar de stad en een andere bus naar de betreffende buitenwijk. Dit alles staat op dat ene ticket.

Communicatiekanaal met anonieme reizigers

Ook in de reiswereld en het openbaar vervoer kunnen aanbieders een communicatiekanaal opzetten met de telefoons waaraan tickets gekoppeld zijn. Ook al zijn de reizende eigenaren daarvan anoniem. Ze kunnen bepaalde aanbiedingen beschikbaar maken voor telefoons waar dat specifieke reisproduct op staat. Ticketguard maakt het mogelijk om gepersonaliseerd contact te hebben en om bezoekers-engagement te activeren door een duurzaam communicatiekanaal op te zetten. Voor reizigers realiseren we een anonieme en veilige manier om tickets te kopen en te bewaren.